En innovativ leverandørindustri driver smartby-bølgen framover. Spørsmålet er om de utvikler i samsvar med kundenes reelle behov. Bygger de luftslott uten nytteverdi, eller bidrar de til faktisk effektivisering av kommuner, byer og næringsliv?
Smartby-bølgen er over oss. Plutselig leverer «alle» smarte løsninger, «alt» regnes som IoT, og digitalisering er noe enhver organisasjon med respekt for seg selv MÅ ha fokus på.
For å kunne si noe om hva som er mulig å få til i den digitale verden, og hvilken nytteverdi det har, er det viktig å forstå den digitale verdikjeden. Hvor oppstår data, og hvordan transporteres, synliggjøres, foredles og nyttiggjøres de?
Data kan oppstå på et papir, i en mobiltelefon, på en datamaskin, i en applikasjon, fra en sensor - overalt, hele tiden, hvert sekund. Digitale data skal som oftest gjennom flere steg før de gir nytteverdi. I smartby-sammenheng betyr det både å gjøre data tilgjengelig, men også benytte dem på en smart måte. Med flere ledd i verdikjeden blir det gjerne tallrike grensesnitt og mange aktører. Forstår alle aktørene verdikjeden og hvilke forutsetninger som må til for at helheten fungerer?
Les mer: Begreper du må vite om i smartby-sammenheng
La oss se på et eksempel: En kommune får besøk av en applikasjonsleverandør som leverer «IOT-system» innen helse og velferd. Systemet er klargjort for en rekke smarte løsninger som kan bidra til effektivisering av kommunens helse- og velferdsvirksomhet, så lenge man får data inn i systemet. Kommunen fokuserer da på foredling og visualisering av data, mens datafangst og -transport håndteres av andre.
La oss si at systemet har funksjonalitet for å varsle unormale endringer i kroppstemperatur hos en hjemme-pasient mens pasienten sover. Hva må til for å få nytteverdi av en slik løsning?
La oss begynne med datafangsten. Sengen eller pasienten må utstyres med en temperatursensor som jevnlig registrerer kroppstemperaturdata. Denne sensoren bør være robust, rimelig i innkjøp, ha høy kvalitet og lang levetid. Da må to spørsmål besvares:
I tillegg må man vite hvordan sensoren skal sende data videre. Da dukker det opp flere spørsmål:
Når så data skal transporteres på en gitt teknologi, hvor skal dataen behandles og lagres? Her må man ta hensyn til mange elementer:
Med tanke på at man i fremtiden trolig vil hente inn data fra mange datakilder samtidig, er det neppe hensiktsmessig å lagre disse dataene i separate funksjonssiloer. Ved å samle dem i én plattform kan man analysere og bearbeide data på tvers av funksjonsområder for å få ny kunnskap og smarte løsninger. Ulike analyse- og fagapplikasjoner kan dermed nyttiggjøre seg data de tidligere ikke hadde tilgang til og finne nye og smartere måter å jobbe på.
Leverandørindustrien har, som dere ser, et ansvar for å forstå hele verdikjeden når de markedsfører flotte og innovative løsninger.
Kommunene, på sin side, må sikre at alle ledd i verdikjeden er i varetatt, og at løsningen (fra datafangst til plattform) henger sammen med øvrige løsninger slik at data kan utnyttes på tvers av sektorer.